Friday, 17 August 2012

maaf


Assalamualaikum w.b.t sayang-sayang ku.....wat pe tu??kemas uma?? masak lemang?? ketupat??rendang?? ke tgh gosok baju raya??hahahaha...yang nie x leh blah...bawak2 la bersabar ea....

kepada yg tgh excited and happy giler nak raya...boleh x bagi aq sikit....kahkahkah....cause aq xde la weyh rase nak raya...boleh x raye nie aq nak duk umah tgk tibi je sampai aq muntah...pintu uma tutup..x yah raye uma sape2....hahahah....raya je pon kan....eh jap! kalo x beraya x dapat duit raya, ye dak? uish duit tetap duit an...$_$

kenapa ye? kenapa selalu SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN YE??
selamat hari raya tu aq paham....yelah kan kita wish sbb raya....yang maaf zahir batin tu yang aq x boleh nak telan...dulu mase aq bodoh2 dulu aq bedal je sebut Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin...bile dah bijak sikit nie aq tertanya2 gak....pe jadah alam mintak maaf ngan org yg aq x kenal...and kalo tuk org yg aq kenal...kenapa maaf tu semudah ABC untuk diungkapkan...pada aq lah kan maaf tu ayat yang berat...harus diucapkan dengan ikhlas dengan penuh makna,....bukan semberono jdah alam je nangis2 minatk maaf beriya tapi dua minit pastu buat balik salah tu...oh plastik!



maaf itu harus hadir dengan ikhlas dan kesungguhan serta berazam x nak buat lagi dah...bukan hanya nak berlagak sopan....sedihhhh!!!

Ramadhan is the month where we ask forgiveness from Allah...insyaAllah barangsiapa yg memohon ampun kpada Allah dengan ikhlas, Allah ampunkan dosa hambanya kerana Dia Maha pengampun lagi Maha Penyayang....

Syawal is the month where we ask forgiveness among human...parents,friends,teachers and lain-lain...hahah...kebenaran!! memohon maaf antara manusia itu lebih susah....kenapa ye manusia nie susah nak memaafkan??? sbb manusia nie Allah kurniakan kita dengan perasaan marah,kecewa,gembira,derita dan sebagainya...dan kita hanya manusia biasa yang sakit dan dendam apabila dikecewakan atau dikhianati oleh org lain...hati kita juga x cukup kuat untuk ikhlas dalam memaafkan seseorg...ini kerana iman kita hanya senipis kulit bawang...lemah iman lemah la hati *nie ikut buku motivasi yg aq bace lah ye...

sebab tu kite kene selalu berdoa supaya Allah bagi kita kekuatan rohani tuk kita mudah memaafkan org...maaf perlukan hati...hati perlukan ikhlas...ikhlas perlukan iman...iman itu dari Allah....
get the flow buddies??




kepada mereka mereka yang susah tuk nak maafkan orang...ermmm.......ermmmm berdoalah bebanyak...aq juga dalam situasi ini....susahnyer nak maafkan org....lebih2 lagi bile kita lihat org yg kita sayang dipulaukan,diumpat,dihina dan diseksa secara mental dengan individu-individu terbabit...moga Syawal nie Allah bukakan pintu hati aq tuk maafkan mereka2 yang menyakiti hati org yg aq sayang...bukan mudah tapi aq akan berusaha!kerna aq bukan sempurna....

tapi tuk sape2 yang hanya sakitkan hati aq sahaja...err kita settle belakang la ek...hehehe...tapi insyaAllah..selagi korang x sakitkan hati ibu,abah dan adik2 aq....aq ikhlas seikhlas nya memaafkan korang secara keseluruhan,...*nie tuk sesape yg mintak maaf ngan aq la ye..hehehe...yg blom sila mintak maaf...wakakaka :DD

dan pada mereka2 yg aq ade wat salah...err...aq akan lakukan sesi bermaafan secara privacy...hehehe...tapi kepada 10 org penerima kad raya aq...aq benar2 maksudkan ape yg aq tulis tu tau....sweet x aq?hahahaha...*geli !!



kalo ade mereka-mereka yg sakitkan hati kat Puan Asiyah dan En. Saffaruan aq yang kiut-kiut nie, bace entry aq *aq tau korang bace...aq mohon...kalo mulut x berani nak mintak maaf...jgn mintak pasal! aq tau mereka juga insan biasa yg masih melakukan kesalahan...tapi anda dan anda dan anda sgt x layak nak sakitkan hati mereka....pikir dulu sebelum bertindak...if u hurt me...i can accept it...but once u touch my family....memang mintak kaki la jawabnyer *emosi nieyh...

entry ini hanya reminder....sorry is a big verb...say it whenever u really mean it..pesanan khas dari Petronas ini juga untuk diri ku....to all the bloggers and readers! SELAMAT HARI RAYA!!!!^^





















2 comments: