Thursday, 26 July 2012

bazaar dan bazir....

:face17:Assalamualaikum sayang2 ku.....kalo jawab Allah sayang ,x jawab dosa hek...tau?tau x dosa? nak x dosa? ha.... xnk an..x nk jawab ye....

ha amcam Ramadhan yg keenam nie? ade yg pose selang2 ke? ade yg pose setengah hari ke? ke dah ade yang raye.....yang raye awal tu....hahahah Selamat Hari Raya la ye...tapi harap2 sume sayang2 aq nie masih kuat iman dalam menjalani ibadah pose nie....alhamdulilah Allah masih benarkan kita bernafas dalam bulan Ramadhan nie...

masak pe hari nie?ekeke~ masak ke tunjuk je?? mengapa ye Ramadhan nie harus sinonim ngan Bazaar Ramadhan...padahal kan Ramadhan nie same je seperti bulan lain cuma kita diwajibkan berpuase dan lebih beramal ibadah tuk dekatkan diri pada Allah...pada aq x salah pon bazaar nie...yelah org kate ape? xde bazaar x rase lah kemeriahan Ramadhan nie ye dak?

tapi care kita berbelanja di bazaar Ramadhan nie yg salah...pade aq lah....


manusia-manusia di bazaar : hohoi!!! mahalnyer??? nie jual kuih ke jual anak?*tapi tgn penuh plastik

manusia-manusia di bazaar : eh...kita kene berjimat tau...so aq cdgkan kita beli karipap sikit..
kuih keria sikit...roti john sikit...murtabak sikit...nasi arab satu...

nasi dagang satu....ikan bakar satu...ayam percik satu...sup daging sikit

jemput pisang sikit....keutiaw goreng sikit..apam balik cikit....air khatirah

air asam boi....and lastly jgn lupe amek bubur kat masjid...

kannnn????selalu termasuk dalam situasi nie??ye ? tak? haihhh...manusia2..selalu tewas pada nafsu....aq juga salah satu darinya...sungguh ruginyer aq...kekadang sampai x cukup tangan akibat tewas dengan nafsu diri....padahal melawan nafsu adalah jihad yang sgt dituntut dlm bulan puase nie...melatih kita tuk jadi yg lebih baik dlm bulan2 seterusnya....


aq ade gak terpikir kenapa perlu beli makanan yang banyak setiap hari sedangkan kita boleh kenyang dalam 1,2 lauk ataupon makanan je?....kenapa setiap kali nak berbuak perlu penuhkan satu meja makan? siap simpan kat dapur lagi sbb x muat...sedangkan bersederhana tu kan lebih elok....

وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

“Makan dan minumlah kalian, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”. (QS. Al A`raaf : 31)







tengok!! Allah pon x suke org over2 ni an??...makan lah sekadar kenyang di perut...bukannyer terlebih kenyang samapai nak angkat pinggan pon x leh nak napas....pastu terawih burn cam tu ja...rugi la wei.....

korang tau x??org malaysia nie untung bebenor la....beruntung sgt..mulut cakap gaji sikit...duit x de...hutang keliling pinggang...tapi belanja bukan mainnnn lagi...korang tau x disaat kita sibuk2 hidang2 makan atas meja....ada yg hanya bersahurkan air kosong sekadar syarat bersahur dan hanya sibuk mencari setitik dua air tuk dijadikan syarat berbuka puasa...


MasyaAllah~ andai mereka2 ini tahu yang kita kat sini sibuk membazir makanan...pasti mereka menangis sedih sbb hidup satu dunia dengan manusia tak tahu bersyukur dan bukannya sbb nangis kelaparan...


kanak2 yang masih kecil ini hanya sibuk mencari seteguk air dan secubit makanan...sedangkan kita disini sibuk membuang makanan-makanan basi semalam sbb terlebih beli....

Photo: A leading Mufti in Saudi Arabia was brought to tears on live TV when he received a question from Somalia:  “Is my fast accepted if we have no Suhoor or Iftaar?”

A leading Mufti in Saudi Arabia was brought to tears on live TV when he received a question from Somalia:

“Is my fast accepted if we have no Suhoor or Iftaar?”




kannn???? sedih x??? kita penat pikir..sahur nak makan ape.....buka nak makan ape? tapi dyorang masih memikirkan Allah.....subahanAllah~~ kalo kita juga begitu kan bagus...

entry nie hanya mengajak kita berfikir....mase korang sibuk gelojoh nak beli sume bende...pikir2 kan lah mereka yang memerlukan k... remind my self juga....huhu..Assalamualaikum...









:face17::face17::face17::face32:

1 comment: